Sva prava zadržana © www.appaloosa.hr
HRVATSKI SABOR
3174
Na temelju članka 88. Ustava Republike Hrvatske, donosim
ODLUKU
O PROGLAŠENJU ZAKONA O RAČUNOVODSTVU
Proglašavam Zakon o računovodstvu, kojega je Hrvatski sabor donio na sjednici 5.
listopada 2007. godine.
Klasa: 011-
Urbroj: 71-
Zagreb, 12.
listopada 2007.
Predsjednik
Republike Hrvatske
Stjepan Mesić, v. r.
I. OPĆE ODREDBE
Opće odredbe
Članak 1.
Ovim se Zakonom uređuje računovodstvo poduzetnika, razvrstavanje poduzetnika, knjigovodstvene isprave i poslovne knjige, popis imovine i obveza, primjena standarda financijskog izvještavanja i tijelo za donošenje standarda financijskog izvještavanja, godišnji financijski izvještaji i konsolidacija godišnjih financijskih izvještaja, revizija godišnjih financijskih izvještaja, sadržaj godišnjeg izvješća, javna objava godišnjih financijskih izvještaja, Registar godišnjih financijskih izvještaja, te obavljanje nadzora.
(1) Odredbe ovoga Zakona dužni su primjenjivati poduzetnici.
(2) Poduzetnici u smislu
ovoga Zakona jesu:
1. trgovačko društvo i trgovac pojedinac određeni propisima koji
uređuju trgovačka društva,
2. poslovna jedinica poduzetnika iz točke 1. ovoga stavka
sa sjedištem u stranoj državi ako prema propisima te države ne postoji obveza vođenja
poslovnih knjiga i sastavljanja financijskih izvještaja te poslovna jedinica poduzetnika
iz strane države koji su obveznici poreza na dobit sukladno propisima koji uređuju
poreze.
(3) Odredbe ovoga Zakona, osim poduzetnika iz stavka 2. ovoga članka, dužna
je primjenjivati i svaka pravna i fizička osoba, koja je obveznik poreza na dobit
određena propisima koji uređuju poreze, osim odredbi koje uređuju konsolidaciju godišnjih
financijskih izvještaja (članak 16.), reviziju godišnjih financijskih izvještaja
(članak 17.), godišnje izvješće (članak 18.) i javnu objavu (članak 20.).
(4) Odredbe
ovoga Zakona ne primjenjuju se na državni proračun i proračunske korisnike državnog
proračuna, proračune jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i njihove
proračunske korisnike, vjerske zajednice, političke stranke, sindikate i ostale neprofitne
organizacije.
(5) Računovodstvo vjerskih zajednica, političkih stranaka, sindikata
i ostalih neprofitnih organizacija propisuje Vlada Republike Hrvatske.
Razvrstavanje poduzetnika
Članak 3.
(1) Poduzetnici u smislu ovoga Zakona razvrstavaju se na male, srednje i velike ovisno
o pokazateljima utvrđenim na zadnji dan poslovne godine koja prethodi poslovnoj godini
za koju se sastavljaju financijski izvještaji, prema sljedećim uvjetima:
– iznos ukupne
aktive,
– iznos prihoda,
– prosječan broj radnika tijekom poslovne godine.
(2) Mali
poduzetnici su oni koji ne prelaze dva od sljedećih uvjeta:
– ukupna aktiva 32.500.000,00
kuna,
– prihod 65.000.000,00 kuna,
– prosječan broj radnika tijekom poslovne godine
50.
(3) Srednji poduzetnici su oni koji prelaze dva uvjeta iz stavka 2. ovoga članka
ali ne prelaze dva od sljedećih uvjeta:
– ukupna aktiva 130.000.000,00 kuna,
– prihod
260.000.000,00 kuna,
– prosječan broj radnika tijekom poslovne godine 250.
(4) Veliki
poduzetnici su oni koji prelaze dva uvjeta iz stavka 3. ovoga članka.
(5) Osim poduzetnika
iz stavka 4. ovoga članka, veliki poduzetnici u smislu ovoga Zakona su banke, štedne
banke, stambene štedionice, institucije za elektronički novac, društva za osiguranje,
leasing društva, društva za upravljanje investicijskim fondovima i zasebna imovina
bez pravne osobnosti kojom oni upravljaju, društva za upravljanje investicijskim
fondovima i imovina investicijskih fondova s pravnom osobnosti, društva za upravljanje
obveznim odnosno dobrovoljnim mirovinskim fondovima i zasebna imovina kojom oni upravljaju
te mirovinska osiguravajuća društva.
Računovodstveni poslovi
Članak 4.
(1) Računovodstveni poslovi su prikupljanje i obrada podataka na temelju knjigovodstvenih
isprava, priprema i vođenje poslovnih knjiga, priprema i sastavljanje godišnjih financijskih
izvještaja, te prikupljanje i obrada podataka u vezi pripreme i sastavljanja godišnjih
izvješća, te financijskih podataka za statističke, porezne i druge potrebe.
(2) Poduzetnik
je dužan prikupljati i sastavljati knjigovodstvene isprave, voditi poslovne knjige
te sastavljati financijske izvještaje sukladno ovom Zakonu i na temelju njega donesenim
propisima, poštujući pri tome računovodstvene standarde i temeljna načela urednog
knjigovodstva.
(3) Poduzetnik je dužan organizirati prikupljanje i sastavljanje knjigovodstvenih
isprava, vođenje poslovnih knjiga te sastavljanje godišnjih financijskih izvještaja
na način da je moguće provjeriti poslovne događaje, financijski položaj i uspješnost
poslovanja poduzetnika.
II. KNJIGOVODSTVENE ISPRAVE
Knjigovodstvene isprave
Članak 5.
(1) Knjigovodstvena isprava je pisani dokument ili elektronički zapis o nastalom
poslovnom događaju.
(2) Knjigovodstvena isprava mora se sastaviti na mjestu i u vrijeme
nastanka poslovnog događaja, osim onih isprava koji se sastavljaju u knjigovodstvu
poduzetnika.
(3) Knjigovodstvena isprava mora nedvojbeno i istinito sadržavati sve
podatke o poslovnom događaju.
(4) Knjigovodstvena isprava sastavlja se u jednom primjerku
ili više primjeraka.
(5) Knjigovodstvena isprava koja je sastavljena u jednom primjerku
može se otpremiti ako su podaci iz takve isprave stalno dostupni.
(6) Knjigovodstvenom
ispravom smatra se i isprava primljena telekomunikacijskim putem, preslika izvorne
isprave ili isprava na elektroničkom zapisu ako je na ispravi navedeno mjesto čuvanja
izvorne isprave, odnosno razlog upotrebe preslike i potpisana je od osobe ovlaštene
za zastupanje poduzetnika ili osobe na koju je prenesena ovlast.
Sastavljanje knjigovodstvenih isprava
Članak 6.
(1) Knjigovodstvena isprava mora biti vjerodostojna, uredna i sastavljena na način
da osigurava pravodobni nadzor. Osoba ovlaštena za zastupanje poduzetnika ili osoba
na koju je prenesena ovlast jamči potpisom na knjigovodstvenoj ispravi da je ona
vjerodostojna i uredna.
(2) Knjigovodstvena isprava sastavljena kao elektronički zapis
može umjesto potpisa osobe ovlaštene za zastupanje poduzetnika ili osobe na koju
je prenesena ovlast sadržavati ime i prezime ili drugu prepoznatljivu oznaku osobe
ovlaštene za izdavanje knjigovodstvene isprave ili mora biti potpisana sukladno zakonu
koji uređuje elektronički potpis.
(3) Knjigovodstvena isprava mora biti takva da stručna
osoba može iz nje spoznati poslovni događaj.
(4) Poduzetnik je dužan, prije unosa
podataka iz knjigovodstvene isprave u poslovne knjige, provjeriti ispravnost i potpunost
knjigovodstvene isprave.
Čuvanje knjigovodstvenih isprava
Članak 7.
(1) Knjigovodstvene isprave čuvaju se kao izvorne isprave, na nositelju elektroničkog
zapisa ili nositelju mikrografske obrade.
(2) Knjigovodstvene isprave čuvaju se i
to:
1. isplatne liste, analitička evidencija o plaćama za koje se plaćaju obvezni
doprinosi – trajno,
2. isprave na temelju kojih su podaci uneseni u dnevnik i glavnu
knjigu – najmanje jedanaest godina,
3. isprave na temelju kojih su podaci uneseni
u pomoćne knjige – najmanje sedam godina.
(3) Rok za čuvanje knjigovodstvenih isprava
iz stavka 2. točke 2. i 3. ovoga članka počinje teći zadnjeg dana poslovne godine
na koju se odnose poslovne knjige u koje su isprave unesene.
III. POSLOVNE KNJIGE
Poslovne knjige
Članak 8.
(1) Poslovne knjige vode se po načelu sustava dvojnog knjigovodstva.
(2) Poslovne
knjige čine dnevnik, glavna knjiga i pomoćne knjige.
(3) Dnevnik je poslovna knjiga
u koju se unose knjigovodstvene promjene slijedom vremenskog nastanka. Dnevnik se
može uspostaviti kao jedinstvena poslovna knjiga ili više knjiga koje su namijenjene
za promjene na pojedinim skupinama bilančnih zapisa ili za izvanbilančne zapise.
(4)
Glavna knjiga je sustavna knjigovodstvena evidencija promjena nastalih na financijskom
položaju i uspješnosti poslovanja.
(5) Glavna knjiga sastoji se od dva odvojena dijela
i to:
– bilančni zapisi i
– izvanbilančni zapisi.
(6) Glavna knjiga mora sadržavati
unaprijed pripremljena konta koja, sukladno potrebama poduzetnika, osiguravaju podatke
za godišnje financijske izvještaje.
(7) Pomoćne knjige se u pravilu vode zasebno.
(8)
Pomoćne knjige koje se odnose na imovinu u materijalnom obliku iskazuju se u količinama
i novčanim iznosima.
Vođenje poslovnih knjiga
Članak 9.
(1) U poslovne knjige unose se podaci na temelju knjigovodstvenih isprava.
(2) Poslovne
knjige moraju se voditi po načelu nepromjenjivog zapisa o nastalom poslovnom događaju.
(3)
Poslovna godina u pravilu je jednaka kalendarskoj godini, ali se može i razlikovati
od kalendarske godine.
(4) Poslovne knjige otvaraju se početkom poslovne godine na
temelju bilance sastavljene na kraju prethodne poslovne godine ili na temelju popisa
imovine i obveza kod novoosnovanih poduzetnika ili na temelju knjigovodstvene isprave.
(5)
Pomoćne knjige otvaraju se donosom stanja iz poslovnih knjiga zaključenih na kraju
prethodne poslovne godine.
(6) Poslovne knjige vode se na način da osiguraju kontrolu
unesenih podataka, ispravnost unosa podataka, čuvanje podataka, mogućnost korištenja
podataka, mogućnost dobivanja uvida u promet i stanja na računima glavne knjige te
mogućnost uvida u vremenski slijed obavljenog unosa poslovnih događaja.
Čuvanje poslovnih knjiga
Članak 10.
(1) Poslovne knjige moraju se zaključiti na kraju poslovne godine i čuvati u rokovima
koji su propisani ovim Zakonom.
(2) Ako se poslovne knjige vode kao elektronički zapis,
glavna knjiga se mora nakon zaključivanja na kraju poslovne godine zaštititi na
način da u istoj nije moguća izmjena pojedinih ili svih njezinih dijelova ili listova,
da je istu moguće u svakom trenutku otisnuti na papir i mora se potpisati elektroničkim
potpisom sukladno propisu koji uređuje elektronički potpis ili se mora otiskati na
papir i uvezati na način da nije moguća izmjena pojedinih ili svih njenih dijelova
ili listova i mora ju potpisati osoba ovlaštena za zastupanje poduzetnika.
(3) Poslovne
knjige čuvaju se i to:
1. dnevnik i glavna knjiga – najmanje jedanaest godina,
2. pomoćne
knjige – najmanje sedam godina.
(4) Rok čuvanja poslovnih knjiga počinje teći zadnjeg
dana poslovne godine na koju se iste odnose.
IV. POPIS IMOVINE I OBVEZA
Popis imovine i obveza
Članak 11.
(1) Poduzetnik mora na početku poslovanja popisati imovinu i obveze i navesti njihove
pojedinačne vrijednosti u količinama i u novčanom iznosu.
(2) Poduzetnik je dužan
najmanje jednom i to na kraju poslovne godine popisati imovinu i obveze i s popisanim
stanjem uskladiti knjigovodstveno stanje.
(3) Poduzetnik koji provodi popis imovine
i obveza tijekom poslovne godine dužan je na kraju poslovne godine s popisanim stanjem
uskladiti knjigovodstveno stanje.
(4) Osim popisa iz stavka 2. ovoga članka, poduzetnik
mora popisati imovinu i obveze u slučajevima promjene cijena proizvoda i robe, statusnih
promjena, otvaranja stečajnog postupka ili pokretanja postupka likvidacije.
V. STANDARDI FINANCIJSKOG IZVJEŠTAVANJA
Standardi financijskog izvještavanja
Članak
12.
(1) Hrvatski standardi financijskog izvještavanja (u daljnjem tekstu: HSFI) su računovodstvena
načela i pravila sastavljanja i prezentiranja financijskih izvještaja koje primjenjuje
računovodstvena struka.
(2) HSFI donosi Odbor za standarde financijskog izvještavanja
u skladu s ovim Zakonom.
(3) HSFI objavljuju se u »Narodnim novinama«.
(4) Međunarodni
standardi financijskog izvještavanja obuhvaćaju Međunarodne računovodstvene standarde
(MRS), njihove dopune i povezana tumačenja te Međunarodne standarde financijskog
izvještavanja (MSFI), njihove dopune i povezana tumačenja, koji su utvrđeni od Europske
komisije i objavljeni u službenom listu Europske unije.
Primjena standarda financijskog izvještavanja
Članak 13.
(1) Poduzetnik je dužan sastavljati i prezentirati godišnje financijske izvještaje
primjenom HSFI-
(2) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, veliki poduzetnici
i poduzetnici čije dionice ili dužnički vrijednosni papiri su uvršteni ili se obavlja
priprema za njihovo uvrštenje na organizirano tržište vrijednosnih papira dužni su
sastavljati i prezentirati godišnje financijske izvještaje primjenom Međunarodnih
standarda financijskog izvještavanja.
VI. ODBOR ZA STANDARDE FINANCIJSKOG IZVJEŠTAVANJA
Odbor za standarde financijskog
izvještavanja
Članak 14.
(1) Odbor za standarde financijskog izvještavanja (u daljnjem tekstu: Odbor) je stručno
tijelo koje ima sljedeće nadležnosti:
1. analizira i prati razvoj računovodstvene
teorije i prakse,
2. donosi HSFI,
3. donosi tumačenja HSFI-
4. priprema za objavu
i objavljuje HSFI,
5. obavlja ostale poslove utvrđene ovim Zakonom.
(2) Odbor čini
devet članova, koje na prijedlog ministra financija imenuje i razrješava Vlada Republike
Hrvatske na mandat od pet godina.
(3) Članom Odbora može biti imenovan državljanin
Republike Hrvatske koji ima visoku stručnu spremu, odgovarajuće stručno znanje i
radno iskustvo iz područja financija, računovodstva ili revizije, što ga čini sposobnim
i dostojnim obavljati poslove Odbora.
(4) Član Odbora za svoj rad ima pravo na naknadu.
(5)
Odbor se financira iz sredstava državnog proračuna i vlastitih prihoda iz naknada.
(6)
Odbor donosi Pravilnik o načinu rada Odbora, a potvrđuje ga Vlada Republike Hrvatske.
(7)
Pravilnik mora sadržavati odredbe o ciljevima, načinu rada, donošenju odluka, financiranju
i naknadama.
(8) Odbor jednom godišnje o svojem radu izvješćuje Vladu Republike Hrvatske.
VII. FINANCIJSKI IZVJEŠTAJI
Godišnji financijski izvještaji
Članak 15.
(1) Poduzetnik je dužan sastavljati godišnje financijske izvještaje u obliku, sadržaju
i na način propisan ovim Zakonom i na temelju njega donesenim propisima.
(2) Iznimno
od odredbe stavka 1. ovoga članka, poduzetnici čije je obavljanje poslova određeno
posebnim propisima i na temelju kojih je tijelo ovlašteno za obavljanje nadzora njihovog
poslovanja propisalo sadržaj i strukturu godišnjih financijskih izvještaja, dužni
su sastavljati godišnje financijske izvještaje sukladno ovom Zakonu i tim propisima.
(3)
Godišnje financijske izvještaje čine:
– bilanca,
– račun dobiti i gubitka,
– izvještaj
o novčanom tijeku,
– izvještaj o promjenama kapitala,
– bilješke uz financijske izvještaje.
(4)
Strukturu i sadržaj godišnjih financijskih izvještaja propisuje ministar financija
na prijedlog Odbora i objavljuju se u »Narodnim novinama«.
(5) Iznimno od odredbe
stavka 4. ovoga članka, strukturu i sadržaj godišnjih financijskih izvještaja za
poduzetnike iz stavka 2. ovoga članka, propisuje tijelo ovlašteno za obavljanje nadzora
njihovog poslovanja i objavljuju se u »Narodnim novinama«.
(6) Godišnji financijski
izvještaji moraju pružiti istinit i objektivan prikaz financijskog položaja i uspješnosti
poslovanja poduzetnika.
(7) Godišnji financijski izvještaji sastavljaju se za poslovnu
godinu koja je jednaka kalendarskoj godini.
(8) Iznimno od odredbe stavka 7. ovoga
članka, poslovna godina može se razlikovati od kalendarske godine ako je to uređeno
drugim propisom ili za potrebe poduzetnika.
(9) Godišnje financijske izvještaje poduzetnik
je dužan sastaviti i u slučajevima statusnih promjena, otvaranja stečajnog postupka
ili pokretanja postupka likvidacije nad poduzetnikom i to sa stanjem na dan koji
prethodi danu upisa statusne promjene, danu otvaranja stečajnog postupka ili pokretanja
postupka likvidacije.
(10) Iznimno od odredbe stavka 3. ovoga članka, mali poduzetnici
dužni su sastavljati bilancu, račun dobiti i gubitka i bilješke uz financijske izvještaje.
(11)
Za godišnje financijske izvještaje odgovorna je osoba ovlaštena za zastupanje poduzetnika.
(12)
Godišnje financijske izvještaje potpisuje osoba ovlaštena za zastupanje poduzetnika.
(13)
Godišnji financijski izvještaji čuvaju se trajno u izvorniku.
Konsolidacija godišnjih financijskih izvještaja
Članak 16.
(1) Konsolidirani godišnji financijski izvještaji su financijski izvještaji grupe
poduzetnika u kojoj određeni poduzetnik (matično društvo) ima nad jednim ili više
poduzetnika (ovisno društvo) pravo upravljanja financijskim i poslovnim politikama
tako da od njih ostvaruje koristi (kontrola), a prikazani su kao jedinstveni.
(2)
Konsolidirane godišnje financijske izvještaje dužan je sastavljati poduzetnik koji
u grupi poduzetnika predstavlja matično društvo.
(3) Matičnim društvom, u smislu ovoga
Zakona, smatra se poduzetnik koji ispunjava najmanje jedan od sljedećih uvjeta:
1.
ima većinsko vlasništvo dionica ili udjela koji daju pravo glasa u drugom poduzetniku,
2.
ima pravo imenovati odnosno opozvati većinu članova uprave ili nadzornog odbora drugog
poduzetnika ili,
3. ima pravo značajnog utjecaja nad drugim poduzetnikom na temelju
ugovora ili drugog pravnog odnosa ili,
4. ako je većina članova uprave ili nadzornog
odbora ovisnog poduzetnika, koji su tu funkciju obavljali u prošloj poslovnoj godini
i još uvijek je obavljaju do sastavljanja godišnjih financijskih izvještaja, bila
imenovana isključivo radi ostvarenja prava glasa matičnog društva ili,
5. ima udio
ili pravo u odlučivanju u ovisnom poduzetniku na temelju dogovora s drugim imateljima
udjela ili prava u odlučivanju na način da nadzire većinu prava glasa u ovisnom poduzetniku.
(4)
Na sastavljanje konsolidiranih godišnjih financijskih izvještaja primjenjuju se odredbe
članka 15. stavka 4. do 13. ovoga Zakona.
(5) Konsolidirano godišnje financijsko izvješće
ne treba uključivati financijski položaj i uspješnost poslovanja ovisnog poduzetnika
ako to nema značajan utjecaj na financijski položaj i uspješnost poslovanja matičnog
društva.
(6) U slučaju iz stavka 5. ovoga članka poduzetnik mora u bilješkama uz financijske
izvještaje navesti razloge iz kojih nije financijski položaj i uspješnost poslovanja
određenog poduzetnika uključio u konsolidirane godišnje financijske izvještaje.
(7)
Detaljniji uvjeti i pravila konsolidacije godišnjih financijskih izvještaja uređeni
su HSFI-
(8) Iznimno od odredbe stavka 7. ovoga članka, detaljni uvjeti i pravila
konsolidacije godišnjih financijskih izvještaja poduzetnika koji su dužni sastavljati
i prezentirati godišnje financijske izvještaje sukladno članku 13. stavku 2. ovoga
Zakona uređeni su Međunarodnim standardima financijskog izvještavanja.
Revizija godišnjih financijskih izvještaja
Članak 17.
(1) Reviziji podliježu godišnji financijski izvještaji i konsolidirani godišnji financijski
izvještaji velikih poduzetnika, srednjih poduzetnika i poduzetnika čije dionice ili
dužnički vrijednosni papiri su uvršteni ili se obavlja priprema za njihovo uvrštenje
na organizirano tržište vrijednosnih papira.
(2) Reviziji podliježu i godišnji financijski
izvještaji poduzetnika kojima je to propisano posebnim propisima koji uređuju njihovo
poslovanje.
(3) Revizorsko izvješće mora najmanje sadržavati:
1. uvod u kojem se navode
financijski izvještaji koji su predmetom revizije, zajedno s računovodstvenim politikama
koje su uporabljene u njihovom sastavljanju,
2. opis svrhe i opsega revizije, uz navođenje
revizijskih standarda u skladu s kojima je revizija obavljena,
3. mišljenje revizora
kojim se jasno izražava je li godišnji financijski izvještaji pružaju istinit i objektivan
prikaz financijskog položaja poduzetnika sukladno ovom Zakonu i HFSI-
4. posebna
upozorenja i probleme na koje ovlašteni revizor želi ukazati, ali bez izražavanja
mišljenja s ogradom,
5. mišljenje o usklađenosti godišnjeg izvješća s godišnjim financijskim
izvještajima za istu poslovnu godinu.
(4) Ovlašteni revizor dužan je revizorsko izvješće
potpisati i navesti datum sastavljanja.
(5) Revizija financijskih izvještaja i usklađenosti
s godišnjim izvješćem obavlja se u skladu s propisima koji uređuje reviziju.
(6) Revizorsko
izvješće čuva se trajno u izvorniku.
VIII. GODIŠNJE IZVJEŠĆE
Godišnje izvješće
Članak 18.
(1) Poduzetnik je dužan izraditi godišnje izvješće koje obuhvaća objektivan prikaz
razvoja i rezultata poslovanja poduzetnika i njegovog položaja, zajedno s opisom
glavnih rizika i neizvjesnosti s kojima se on suočava, te obavijesti o zaštiti okoliša
i o radnicima ako je to potrebno za razumijevanje razvoja, rezultata poslovanja poduzetnika
i njegova položaja.
(2) Godišnje izvješće mora sadržavati:
1. sve značajne događaje
nakon kraja poslovne godine,
2. vjerojatan budući razvoj društva,
3. aktivnosti istraživanja
i razvoja,
4. informacije o otkupu vlastitih dionica,
5. postojanje podružnica društva,
6.
koje financijske instrumente koristi ako je to značajno za procjenu financijskog
položaja i uspješnosti poslovanja,
7. ciljeve i politike društva vezane za upravljanje
financijskim rizicima, zajedno s politikom zaštite svake značajnije vrste prognozirane
transakcije za koju se koristi zaštita,
8. izloženost društva cjenovnom riziku, kreditnom
riziku, riziku likvidnosti i riziku novčanog toka.
(3) Godišnje izvješće velikih poduzetnika
i poduzetnika čije dionice ili dužnički vrijednosni papiri su uvršteni na organizirano
tržište vrijednosnih papira mora sadržavati i prikaz pravila korporativnog upravljanja
koje koristi.
(4) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, mali poduzetnici nisu
dužni izraditi godišnje izvješće, ali su tada informacije o otkupu vlastitih dionica
dužni navesti u bilješkama uz financijske izvještaje.
(5) Godišnje izvješće čuva se
jedanaest godina od zadnjeg dana poslovne godine za koju su sastavljeni i to u izvorniku.
Jezik i valutna jedinica
Članak 19.
(1) Poslovne knjige, godišnji financijski izvještaji, godišnja izvješća i druge financijske
informacije sastavljaju se na hrvatskom jeziku.
(2) Iznosi u poslovnim knjigama, godišnjim
financijskim izvještajima, godišnjim izvješćima i druge financijske informacije izražavaju
se u valutnoj jedinici koja se primjenjuje u Republici Hrvatskoj.
IX. JAVNA OBJAVA
Javna objava
Članak 20.
(1) Poduzetnik je dužan godišnje financijske izvještaje i godišnje izvješće, te
revizorsko izvješće ako njegovi godišnji financijski izvještaji podliježu reviziji
sukladno odredbama članka 17. ovoga Zakona, te konsolidirane godišnje financijske
izvještaje ako ih je dužan sastavljati sukladno odredbama članka 16. ovoga Zakona
dostaviti Financijskoj agenciji radi javne objave.
(2) Iznimno od odredbi stavka 1.
ovoga članka, mali poduzetnik je dužan godišnje financijske izvještaje iz članka
15. stavka 10. ovoga Zakona dostaviti Financijskoj agenciji radi javne objave.
(3)
Poduzetnik, uz navedene izvještaje iz stavka 1. ili 2. ovoga članka, dužan je Financijskoj
agenciji dostaviti i odluku o utvrđivanju godišnjih financijskih izvještaja od strane
nadležnog tijela te odluku o prijedlogu raspodjele dobiti ili pokriću gubitka, ako
one nisu sastavni dio godišnjih financijskih izvještaja ili godišnjeg izvješća.
(4)
Poduzetnik je izvještaje iz stavka 1. i 2. ovoga članka dužan dostaviti najkasnije
u roku od šest mjeseci od zadnjeg dana poslovne godine, a poduzetnik koji sastavlja
konsolidirane godišnje financijske izvještaje dužan ih je dostaviti najkasnije u
roku od devet mjeseci od zadnjeg dana poslovne godine.
(5) Poduzetnik koji sastavlja
godišnje financijske izvještaje sukladno članku 15. stavku 9. ovoga Zakona dužan
je godišnje financijske izvještaje dostaviti u roku devedeset dana od dana nastanka
statusne promjene, pokretanja postupka likvidacije ili otvaranja stečaja, a za sljedeće
poslovne godine sukladno stavku 4. ovoga članka.
(6) Danom dostave potpunih i točnih
godišnjih financijskih izvještaja i godišnjeg izvješća te izvješća revizora ako godišnji
financijski izvještaji poduzetnika podliježu reviziji sukladno odredbama članka 17.
ovoga Zakona, te konsolidiranih godišnjih financijskih izvještaja ako ih je poduzetnik
dužan sastavljati sukladno odredbama članka 16. ovoga Zakona Financijskoj agenciji,
smatra se da je poduzetnik ispunio obvezu javne objave.
(7) Poduzetnik koji tijekom
poslovne godine nije imao poslovnih događaja, niti u poslovnim knjigama ima podatke
o imovini i obvezama, dužan je do 31. ožujka tekuće godine Financijskoj agenciji
dostaviti Izjavu o neaktivnosti za prethodnu poslovnu godinu.
(8) Poduzetnik može
izvještaje iz stavka 1. do 3. ovoga članka dostaviti na papiru ili u elektroničkom
obliku.
Financijski podaci za statističke i druge potrebe
Članak 21.
(1) Poduzetnik i osobe iz članka 2. stavka 3. ovoga Zakona dužne su za statističke
i druge potrebe Financijskoj agenciji do 31. ožujka tekuće godine dostaviti bilancu,
račun dobiti i gubitka i dodatne podatke za prethodnu kalendarsku godinu.
(2) Oblik
i sadržaj dodatnih podataka iz stavka 1. ovoga članka propisuje ministar financija.
(3)
Poduzetnik koji do 31. ožujka tekuće godine Financijskoj agenciji dostavi izvještaje
iz članka 20. ovoga Zakona radi javne objave, pod uvjetom da mu je poslovna godina
jednaka kalendarskoj godini, iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka dužan je dostaviti
samo dodatne podatke za potrebe statistike.
X. REGISTAR GODIŠNJIH FINANCIJSKIH IZVJEŠTAJA
Registar godišnjih financijskih izvještaja
Članak
22.
(1) Registar godišnjih financijskih izvještaja je središnji izvor informacija o financijskom
položaju i uspješnosti poslovanja poduzetnika.
(2) Registar godišnjih financijskih
izvještaja sadrži podatke o financijskom položaju i uspješnosti poslovanja i dodatne
podatke iz članka 21. stavka 1. ovoga Zakona.
(3) Registar godišnjih financijskih
izvještaja vodi se u elektroničkom obliku i dostupan je na internet stranicama.
(4)
Registar godišnjih financijskih izvještaja javno na internetu prikazuje za svakog
pojedinog poduzetnika sljedeće:
1. godišnje financijske izvještaje,
2. godišnje izvješće,
3.
podatke o predloženoj raspodjeli dobiti ili pokriću gubitka.
(5) Osim navedenog u
stavku 4. ovoga članka, Registar godišnjih financijskih izvještaja javno na internetu
prikazuje i konsolidirane godišnje financijske izvještaje poduzetnika koji su ih
dužni sastavljati sukladno članku 16. ovoga Zakona i izvješće revizora ako godišnji
financijski izvještaji poduzetnika podliježu reviziji sukladno odredbama članka 17.
ovoga Zakona.
(6) Iznimno od odredbe stavka 4. ovoga članka, Registar godišnjih financijskih
izvještaja za male poduzetnike javno na internetu prikazuje godišnje financijske
izvještaje iz članka 20. stavka 2. ovoga Zakona u skraćenom sadržaju.
(7) Elektronički
oblik i format prikaza godišnjih financijskih izvještaja za javno prikazivanje na
internetskim stranicama Registra godišnjih financijskih izvještaja određuje Financijska
agencija u skladu sa strukturom i sadržajem godišnjih financijskih izvještaja iz
članka 15. stavka 4., odnosno stavka 5. ovoga Zakona objavljuju se na internetskim
stranicama Registra godišnjih financijskih izvještaja.
(8) Internetske stranice moraju
biti postavljene na način da je svima omogućen besplatan uvid u podatke iz stavka
4. ovoga članka.
(9) Pristup internetskim stranicama iz stavka 4. ovoga članka mora
biti omogućen i s internetskih stranica sudskog registra.
Vođenje Registra godišnjih financijskih izvještaja
Članak 23.
(1) Registar godišnjih financijskih izvještaja vodi Financijska agencija.
(2) Financijska
agencija dužna je podatke iz članka 22. stavka 4., 5. i 6. ovoga Zakona unijeti u
Registar godišnjih financijskih izvještaja i javno prikazati na internetskim stranicama
u roku 30 dana od dana zaprimanja utvrđenog, točnog i potpunoga godišnjega financijskog
izvještaja od poduzetnika.
(3) Financijska agencija dužna je godišnje financijske
izvještaje, godišnje izvješće, izvješće revizora i drugu dokumentaciju čuvati jedanaest
godina od dana zaprimanja od poduzetnika.
(4) Financijska agencija u svrhu vođenja
Registra godišnjih financijskih izvještaja ovlaštena je prikupljati, evidentirati,
obrađivati, arhivirati i javno objavljivati godišnje financijske izvještaje i godišnje
izvješće poduzetnika, distribuirati podatke iz godišnjih financijskih izvještaja
te upravljati bazom podataka i osigurati zaštitu baze podataka i dokumenata koji
su pohranjeni u arhivu.
(5) Financijska agencija ima pravo na naknade za vođenje Registra
godišnjih financijskih izvještaja.
(6) Financijska agencija ovlaštena je preuzimati
podatke iz sudskog registra krajem svakog mjeseca nastale u prethodnom mjesecu i
registra Porezne uprave sa stanjem na dan 31. prosinca, a radi upisa u Registar godišnjih
financijskih izvještaja.
(7) Financijska agencija odgovorna je za vjerodostojnost
elektroničkog unosa podataka iz godišnjih financijskih izvještaja, za javnu objavu
te obradu drugih podataka i dokumenata koji se evidentiraju u Registru godišnjih
financijskih izvještaja.
(8) Vrste i visine naknada iz stavka 5. ovoga članka propisuje
ministar financija.
(9) Financijska agencija obračunava i naplaćuje naknade iz stavka
5. ovoga članka i propisa donesenog na temelju stavka 8. ovoga članka.
(10) Financijska
agencija dužna je o primitku godišnjih financijskih izvještaja i godišnjeg izvješća
namijenjenih javnoj objavi obavijestiti sudski registar.
(11) Obavijest iz stavka
10. ovoga članka mora sadržavati podatke o datumu primitka i razdoblju na koje se
odnose godišnji financijski izvještaji i godišnje izvješće.
(12) Obavijest sudskom
registru dostavlja se bez naknade.
(13) Financijska agencija dužna je obavijestiti
Ministarstvo financija – Poreznu upravu o poduzetnicima koji ne dostave Financijskoj
agenciji godišnje financijske izvještaje ili godišnje izvješće ili revizorsko izvješće
ili konsolidirane godišnje financijske izvještaje sukladno članku 20. ovoga Zakona.
(14)
Način vođenja Registra godišnjih financijskih izvještaja, te način primanja i postupak
provjere potpunosti i točnosti godišnjih financijskih izvještaja i godišnjeg izvješća
propisuje ministar financija.
Korištenje podataka iz Registra godišnjih financijskih izvještaja
Članak 24.
(1) Financijska agencija dužna je na pisani zahtjev svake zainteresirane osobe izdati
presliku ili ispis godišnjih financijskih izvještaja, godišnjeg izvješća ili izvješća
revizora, odnosno njihov izvadak.
(2) Financijska agencija dužna je Državnom zavodu
za statistiku i Poreznoj upravi omogućiti pristup ili dostaviti sve podatke iz Registra
godišnjih financijskih izvještaja bez naknade.
(3) Financijska agencija može podatke
iz Registra godišnjih financijskih izvještaja dostaviti i drugim osobama ako se ti
podaci koriste za statističke, analitičke, znanstvenoistraživačke i druge potrebe.
(4)
Dokumentacija i podaci preuzeti iz Registra godišnjih financijskih izvještaja na
način iz stavka 2. i 3. ovoga članka mogu se koristiti samo za vlastite potrebe i
ne smiju se ustupati trećim osobama, dalje distribuirati ili objavljivati.
XI. NADZOR
Nadzor računovodstvenih poslova
Članak 25.
(1) Ministarstvo financija – Porezna uprava ovlaštena je obavljati nadzor poduzetnika
u dijelu računovodstvenih poslova radi provjere obavlja li poduzetnik računovodstvene
poslove u skladu s odredbama ovoga Zakona, drugih zakona kojima se uređuje obavljanje
poslova poduzetnika a koji sadrže odredbe u vezi računovodstvenih poslova te propisa
donesenih na temelju tih zakona.
(2) Nadzor poduzetnika u dijelu računovodstvenih
poslova radi provjere obavlja li poduzetnik računovodstvene poslove u skladu s odredbama
ovoga Zakona i drugih propisa koji uređuju obavljanje poslova poduzetnika, a sadrže
odredbe u vezi računovodstvenih poslova, ovlaštena je obavljati i Hrvatska narodna
banka odnosno Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga ako je tim propisima
ovlaštena obavljati nadzor njihovog poslovanja.
(3) Odredbe ovoga Zakona o nadzoru
računovodstvenih poslova poduzetnika na odgovarajući način primjenjuju se i na osobe
iz članka 2. stavka 3. ovoga Zakona.
Način obavljanja nadzora
Članak 26.
Ministarstvo financija – Porezna uprava obavlja nadzor poduzetnika u dijelu računovodstvenih
poslova na sljedeći način:
1. praćenjem, prikupljanjem i provjerom knjigovodstvenih
isprava, poslovnih knjiga, godišnjih financijskih izvještaja i godišnjih izvješća
te drugih poreznih i statističkih izvještaja (analiza financijskih izvještaja),
2.
provjerom sustava koje poduzetnik primjenjuje za obradu podataka u vezi računovodstvenih
poslova,
3. izravnim nadzorom kod poduzetnika.
Osobe ovlaštene za nadzor
Članak 27.
Nadzor poduzetnika u dijelu računovodstvenih poslova provode inspektori i druge ovlaštene osobe Ministarstva financija – Porezne uprave.
(1) Poduzetnik je dužan ovlaštenoj osobi omogućiti nadzor svih knjigovodstvenih isprava,
poslovnih knjiga, godišnjih financijskih izvještaja i godišnjih izvješća, drugih
poreznih i statističkih izvještaja, te sustava koje primjenjuje za obradu podataka.
(2)
Poduzetnik je dužan na zahtjev Ministarstva financija – Porezne uprave, dostaviti
preslik isprava ili financijskih izvještaja iz stavka 1. ovoga članka.
(3) Poduzetnik
je dužan ovlaštenim osobama Ministarstva financija – Porezne uprave staviti na raspolaganje
odgovarajuće prostorije u kojima mogu neometano i bez prisutnosti drugih osoba obaviti
nadzor računovodstvenih poslova.
(4) Osobe ovlaštene za zastupanje poduzetnika i radnici
poduzetnika dužni su na zahtjev ovlaštene osobe Ministarstva financija – Porezne
uprave dati sve knjigovodstvene isprave, poslovne knjige, godišnje financijske izvještaje
i godišnja financijska izvješća, te druga porezna i statistička izvješća i informacije
o računovodstvenim poslovima bitnim za obavljanje nadzora.
(5) Ministarstvo financija
– Porezna uprava može osobe iz stavka 4. ovoga članka pozvati da o informacijama
iz stavka 4. ovoga članka, u roku koji ne smije biti kraći od 3 dana, sastave pisano
izvješće ili ih pozvati da daju usmenu izjavu.
(1) Obavijest o nadzoru poslovanja dostavlja se poduzetniku najmanje 8 dana prije
početka nadzora.
(2) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, ovlaštena osoba može
obavijest o nadzoru poslovanja uručiti prilikom početka nadzora ako nije bilo moguće
na drugi način postići cilj pojedinog nadzora.
(3) Obavijest o nadzoru poslovanja
mora sadržavati predmet nadzora.
(1) Ministarstvo financija – Porezna uprava može donijeti sljedeće mjere nadzora:
1.
rješenje o otklanjanju nepravilnosti,
2. pokretanje prekršajnog ili kaznenog postupka.
(2)
Rješenje iz stavka 1. točke 1. ovoga članka je konačno i protiv njega se može pokrenuti
upravni spor.
(3) Poduzetnik kojem je izdano rješenje iz stavka 1. točke 1. ovoga
članka dužan je u roku određenom rješenjem otkloniti utvrđene nepravilnosti te u
roku od 8 dana od isteka roka određenog rješenjem o tome pisano izvijestiti Ministarstvo
financija – Poreznu upravu, uz dokaz o otklonjenim nepravilnostima.
XII. KAZNENE I PREKRŠAJNE ODREDBE
Kaznene odredbe
Članak 31.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 20.000,00 do 100.000,00 kuna kaznit će se osoba ovlaštena
za zastupanje poduzetnika za kazneno djelo netočnog prikazivanja imovinskog stanja,
financijskog položaja i uspješnosti poslovanja poduzetnika u godišnjim financijskim
izvještajima s namjerom da stekne imovinsku korist za svoj ili tuđi račun ili da
nekomu nanese štetu.
(2) Za kazneno djelo iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se poduzetnik
novčanom kaznom u iznosu od 50.000,00 do 500.000,00 kuna.
(3) Novčanom kaznom u iznosu
od 50.000,00 do 500.000,00 kuna kaznit će se poduzetnik u čijim poslovnim knjigama
poslovni događaji budu utemeljeni na nevjerodostojnoj dokumentaciji.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 kuna do 100.000,00kuna kaznit će se za
prekršaj poduzetnik odnosno osoba iz članka 2. stavka 3. ovoga Zakona ako:
1. ne vodi
poslovne knjige (članak 4.),
2. ne sastavi knjigovodstvenu ispravu (članak 5.),
3.
ne sastavlja knjigovodstvene isprave sukladno odredbama ovoga Zakona (članak 5. i
6.),
4. ne provjerava knjigovodstvene isprave prije unosa u poslovne knjige (članak
6.),
5. ne čuva knjigovodstvene isprave u rokovima i na način sukladno odredbama ovoga
Zakona (članak 7.),
6. ne vodi poslovne knjige sukladno odredbama ovoga Zakona (članak
9.),
7. ne otvori poslovne knjige sukladno odredbama ovoga Zakona (članak 9.),
8. ne
zaključi poslovne knjige sukladno odredbama ovoga Zakona (članak 10.),
9. ne zaštiti
poslovne knjige koje se vode na elektroničkom mediju sukladno odredbama ovoga Zakona
(članak 10.),
10. ne čuva poslovne knjige u rokovima i na način sukladno odredbama
ovoga Zakona (članak 10.),
11. ne popiše imovinu i obveze sukladno odredbama ovoga
Zakona (članak 11.),
12. ne sastavlja i ne prezentira godišnje financijske izvještaje
primjenom HSFI-
13. ne sastavi godišnje financijske izvještaje (članak 15.),
14. ne sastavlja
godišnje financijske izvještaje sukladno odredbama ovoga Zakona (članak 15.),
15.
ne čuva godišnje financijske izvještaje u rokovima i na način sukladno odredbama
ovoga Zakona (članak 15.),
16. ne sastavi konsolidirane financijske izvještaje (članak
16.),
17. ne sastavlja konsolidirane financijske izvještaje sukladno odredbama ovoga
Zakona (članak 16.),
18. ne čuva konsolidirane godišnje financijske izvještaje u rokovima
i na način sukladno odredbama ovoga Zakona (članak 16.),
19. ne revidira godišnje
financijske izvještaje (članak 17.),
20. ne čuva revizorsko izvješće u rokovima i
na način sukladno odredbama ovoga Zakona (članak 17.),
21. ne izradi godišnje izvješće
(članak 18.),
22. ne izrađuje godišnje izvješće sukladno odredbama ovoga Zakona (članak
18.),
23. ne sastavlja poslovne knjige i ne sastavlja godišnje financijske izvještaje
i druge financijske informacije na hrvatskom jeziku i u valutnoj jedinici koja se
primjenjuje u Republici Hrvatskoj (članak 19.),
24. ne dostavi godišnje financijske
izvještaje i godišnje izvješće te revizorsko izvješće, ako je dužan revidirati svoje
godišnje financijske izvještaje, i druge dokumente Financijskoj agenciji radi javne
objave u rokovima sukladno odredbama ovoga Zakona (članak 20.).
25. ako podatke dobivene
iz Registra godišnjih financijskih izvještaja koristi suprotno odredbama članka 24.
stavka 4. ovoga Zakona,
26. ne omogući nadzor ovlaštenoj osobi sukladno odredbama
ovoga Zakona (članak 28.),
27. ne otkloni utvrđene nepravilnosti i ne obavijesti Ministarstvo
financija o tome sukladno odredbama ovoga Zakona (članak 30.).
(2) Novčanom kaznom
u iznosu od 5.000,00 kuna do 20.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj iz stavka 1.
ovoga članka i odgovorna osoba poduzetnika.
(3) Novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00
kuna do 20.000,00kuna kaznit će fizička osoba ako podatke dobivene iz Registra godišnjih
financijskih izvještaja koristi suprotno odredbama članka 24. stavka 4. ovoga Zakona.
(1) Prekršajni postupak za prekršaje predviđene ovim Zakonom se ne može pokrenuti
nakon proteka tri godine od dana saznanja da je radnja prekršaja dovršena.
(2) Zastara
nastupa u svakom slučaju kada od dana dovršenja radnje prekršaja protekne šest godina.
(3)
Na tijek i prekid zastare pokretanja prekršajnog postupka te na zastaru izvršenja
prekršajne kazne primjenjuju se odredbe Zakona o prekršajima.
XIII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Postupci
Članak 34.
(1) Odbor je osnovan na temelju Zakona o računovodstvu (»Narodne novine«, br. 146/05.)
i nastavlja raditi sukladno ovom Zakonu.
(2) Mandat članova Odbora imenovanih na temelju
Zakona o računovodstvu (»Narodne novine«, br. 146/05.) prestaje danom imenovanja
članova Odbora sukladno ovom Zakonu.
(3) Do dana prijema Republike Hrvatske u članstvo
u Europskoj uniji, Međunarodni standardi financijskog izvještavanja obuhvaćaju Međunarodne
računovodstvene standarde (MRS), njihove dopune i povezana tumačenja i Međunarodne
standarde financijskog izvještavanja (MSFI), njihove dopune i povezana tumačenja,
koje utvrdi Odbor, a objavljuju se u »Narodnim novinama«.
(4) Prijevode Međunarodnih
standarda financijskog izvještavanja na hrvatski jezik, Odbor može povjeriti osobama
koje su za to ovlaštene od Odbora za međunarodne računovodstvene standarde.
(5) Za
odobravanje prijevoda Odbor može naplatiti naknadu.
(6) Registar godišnjih financijskih
izvještaja osnovan je temeljem Zakona o Registru godišnjih financijskih izvještaja
(»Narodne novine«, br. 47/03.) i nastavlja se voditi sukladno ovom Zakonu.
(1) Vlada Republike Hrvatske će u roku od dva mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga
Zakona na prijedlog ministra financija:
1. donijeti propis o računovodstvu vjerskih
zajednica, političkih stranaka, sindikata i ostalih neprofitnih organizacija na temelju
ovlasti iz članka 2. stavka 5. ovoga Zakona,
2. imenovati članove Odbora na temelju
ovlasti iz članka 14. stavka 2. ovoga Zakona.
(2) Ministar financija dužan je u roku
od dva mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijeti na temelju ovlasti
iz ovoga Zakona:
1. propis o strukturi i sadržaju godišnjih financijskih izvještaja
iz članka 15. stavka 4. ovoga Zakona,
2. propis o obliku i sadržaju dodatnih podataka
iz članka 21. stavka 2. ovoga Zakona,
3. propis o vrstama i visini naknada Financijskoj
agenciji za vođenje Registra godišnjih financijskih izvještaja iz članka 23. stavka
8. ovoga Zakona,
4. propis o načinu vođenja Registra godišnjih financijskih izvještaja,
te načinu primanja i postupka provjere potpunosti i točnosti godišnjih financijskih
izvještaja i godišnjeg izvješća iz članka 23. stavka 14. ovoga Zakona.
(3) Odbor je
dužan u roku od dva mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijeti na temelju
ovlasti iz ovoga Zakona:
1. HSFI iz članka 12. stavka 2. ovoga Zakona,
2. pravilnik
o načinu rada iz članka 14. stavka 7. ovoga Zakona.
(4) Financijska agencija dužna
je u roku dva mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona donijeti elektronički
oblik i format prikaza godišnjih financijskih izvještaja na temelju ovlasti iz članka
22. stavka 7. ovoga Zakona.
(5) Do stupanja na snagu propisa iz ovoga članka važe
propisi doneseni na temelju Zakona o računovodstvu (»Narodne novine«, br. 146/05.)
i Zakona o Registru godišnjih financijskih izvještaja (»Narodne novine«, br. 47/03.).
Prestanak važenja propisa
Članak 36.
Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o računovodstvu (»Narodne novine«, br. 146/05.) i Zakon o Registru godišnjih financijskih izvještaja (»Narodne novine«, br. 47/03.).
Ovaj Zakon objavit će se u »Narodnim novinama«, a stupa na snagu 1. siječnja 2008.,
osim članka 12. stavka 4. i članka 17. koji stupaju na snagu danom prijema Republike
Hrvatske u članstvo u Europskoj uniji.
Klasa: 401-
Zagreb, 5. listopada
2007.
HRVATSKI SABOR
Predsjednik
Hrvatskoga sabora
Vladimir Šeks, v. R.
Ovaj Zakon stupio je na snagu 1. siječnja 2008., osim članka 12. stavka 4. i članka 17. koji stupaju na snagu danom prijema Republike Hrvatske u članstvo u Europskoj uniji.